Aangifte Inkomsten Belasting

Het is inmiddels weer tijd om de jaarlijkse afrekening met de belastingdienst te regelen. Vanaf 1 maart kan de aangifte verstuurd en ingediend worden. Aangezien dit elektronisch gebeurd en de programma’s die dat verzorgen onderhevig is aan bugs (fouten), zal ik adviseren om niet direct er mee aan de slag te gaan. Ik merk het ook in mijn praktijk, veel wijzigingen zorgen weer voor kleine fouten in de software die vervolgens gecorrigeerd dienen te worden. Aangezien dit ons vakgebied is, kunnen wij die fouten herkennen. Veel bugs zijn in mijn pakket inmiddels al ontdekt en hersteld, echter de belastingdienst heeft het pakket nog niet openbaar gemaakt met alle gevolgen van dien.

 

Wilt u snel, vakkundig uw aangifte laten verzorgen door een specialist dan werken zij vanuit hun eigen softwarepakket. Hoe gaat dat in zijn werk?

  1. Uw naw-gegevens, fiscaal nummer en geboortedatum worden ingevoerd.
  2. Vanuit het softwarepakket sturen ze een bericht naar de belastingdienst, waarin er toestemming wordt gevraagd om gebruik te maken van de vooraf ingevulde gegevens.
  3. U ontvangt van de belastingdienst een aantal brieven. Het formulier “Registratie machtiging intermediair goedkeuren” is nodig om de machtiging te activeren.
  4. Na ontvangst van de activatiecode kan de aangifte gedaan worden of een afspraak gemaakt worden om samen te kijken of er nog aftrekposten zijn. Per slot van rekening weet de belastingdienst gelukkig nog niet alles.

 

Dit proces van aanvraag tot activatie duurt ongeveer 2 weken en dient elk jaar weer opnieuw gedaan te worden. Zodoende hoeft u niet bang te zijn dat uw gegevens vanzelf naar meerdere mensen gestuurd worden als u ooit van kantoor wisselt.

 

Dat de belastingdienst veel weet, kan u inmiddels zien als u inlogt op MijnOverheid. Middels u DigiD kan u inloggen op uw gegevens en een emailadres opgeven, zodat u op de hoogte blijft van post verstuurd door de overheid. Daarnaast kunt u snel en makkelijk voor u belangrijke gegevens inzien (stel eens voor dat u uw trouwdag vergeten bent, u hoeft het dan niet meer te vragen want deze gegevens staan duidelijk weergegeven).

Ook voor deze site, kunt u via DigiD.nl/machtigen andere personen toegang verlenen.

 

In een eerdere column heb ik al aangegeven om voorzichtig te zijn met uw DigiD gegevens af te geven aan derden. Daarmee kan makkelijk uw bankgegevens veranderd worden en dergelijke. Maar u kunt zich ook niet verschuilen achter iemand anders, want u heeft getekend met uw DigiD. Professionals beschikken over software waarmee makkelijker de aangifte gedaan kan worden en/of meer aftrekposten benut kunnen worden (dan als u het via de belastingsite laat doen). En voor de kosten hoeft u het (tegenwoordig) ook niet te laten. Mijn kantoor hanteert namelijk een tarief van € 25,- incl. BTW per persoon en uw partner krijgt 50% korting als u melding maakt van DWVT.

 

En dan te bedenken dat we daar ook nog eens ons pakket, aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering voor moeten betalen. Makkelijker en goedkoper kunnen we het echt niet maken. Vragen, reageer gerust via onze site herafinance.nl.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *