Bladblazers en boekhouding, de overeenkomsten

Bladblazers

Bijna elke huishouding heeft tegenwoordig wel een bladblazer. Een bijzonder handig apparaat. Je stopt de stekker erin, blaast een beetje in het rond en je stoep is weer schoon. Klus geklaard!

 

Boekhouding

In de administratie wereld van tegenwoordig kom je vaak aanbiedingen tegen van pakketten, die je van alles aanbieden. “Automatisch boekhouden”, “Efficiënter werken met scan en herken”, “Elke dag een bijgewerkte boekhouding, zonder dat u er iets voor hoeft te doen zijn zomaar wat kreten dat je op het internet kan vinden. Je opent het pakket, drukt op wat knopjes en de administratie is gedaan. Klus geklaard!

 

De overeenkomsten

Dat werkt simpel. Maar dan, het weer slaat om, krachtige wind en de bladeren waaien weer vrolijk verder. Als je geluk hebt bij de buren, maar waarschijnlijk krijg je ze van de andere buren terug.

 

Zo werkt het ook bij zelf boekhouden. Het pakket verwerkt alle boekingen wel, maar komt het wel op de juiste plek terecht? Wordt het in de juiste rubriek verwerkt, kloppen de BTW codes, zijn er fiscale beperkingen enzovoort. Zolang de fiscus niets ziet, is er “niks aan de hand”. Maar pas op, als ze wel iets ontdekken dan kunnen de problemen onoverkomelijk zijn.

 

Mijn oplossing

Wat kunt u eraan doen? Bij het bladblazen is het simpel. Blaas alles op een stapel en ruim dat op. Bij het boekhouden is dat niet zo simpel, trucjes kunnen aangeleerd worden. Maar de regels van de trucjes wijzigen nog wel eens. Goede en korte lijnen met een geschoold en bekwaam deskundige belastingconsulent zijn daarbij noodzakelijk.

 

Werken met een veilig pakket waar je ten alle tijde (gezamenlijk) in kan werken is de oplossing waar ik voor gekozen heb. Een pakket die aan alle administratieve en fiscale eisen voldoet, maar waar mijn klanten (als ze willen) in kunnen werken (meekijken / factureren), maar waarbij ik de zorg heb dat alle blaadjes de goede kant op staan.

 

Wetswijzigingen

Zoals ieder jaar heeft onze regering ook dit jaar weer enkele wetswijzigingen op stapel.

Het nadeel van de wijzigingen van de afgelopen tijd is dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

Als onze regering eens eerst zou bepalen waar ze heen willen, dan zou het wat makkelijker zijn. Of zou het zo zijn, dat bepaalde wijzigingen uit het verleden, toch grotere consequenties hebben gehad dan dat vooraf was te overzien?

Zoals bijvoorbeeld het (fiscaal) stimuleren van ondernemerschap. Het gevolg is dat er veel slimme (adviseurs van) ondernemers zijn geweest, die ervoor zorgden dat er steeds minder werknemers zijn in Nederland. De meesten zijn vervangen door “kleine zelfstandigen” (beter bekend als ZZP-ers). Het voordeel voor de werkgevers was dat ze geen last meer hebben van vakbonden, ziekteverzuim en andere nadelige consequenties.

Dat probleem hebben ze neergelegd bij de veroorzakers (?) zelf. Niet werken = Geen vergoeding. Maar de consequentie is wel dat de hoeveelheid “kleine zelfstandigen” enorm is gegroeid, terwijl een flink deel daarvan slechts een zeer selecte groep opdrachtgevers heeft (en wellicht ook niet goed weet hoe ze dat moeten uitbreiden). Om het oneigenlijke gebruik (als zelfstandige werken voor je vroegere werkgever) op te lossen, kwamen onze ambtenaren met de oplossing “Verklaring Arbeids Relatie” (VAR).

Daarmee was de opdrachtgever afgedekt, maar de wetgever niet. Het oneigenlijke gebruik kon namelijk eenvoudig doorgaan, door bij de aanvraag het aantal opdrachtgevers iets te rooskleurig in te vullen. Als de wetgever daarachter kwam, dan was de “kleine zelfstandige” het haasje (of al snel de kale kip).

Vanaf 1 mei moeten we werken met een modelovereenkomst.

Als er gewerkt wordt met een door de belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst, dan krijgt de opdrachtgever vooraf zekerheid over de gevolgen voor de loonheffing. Constateert de belastingdienst dat er niet conform de afspraken wordt gewerkt, zodat er wel een dienstverband blijkt te zijn, dan zijn voortaan de opdrachtgever en opdrachtnemer samen verantwoordelijk. Dit maakt de opdrachtgever angstig met het gevolg dat er (wellicht) met minder “kleine zelfstandigen” worden gewerkt, of dat er extra aanvullende voorwaarden in de overeenkomst komen.
Ik kom zelfs tegen dat een kleine zelfstandige aansprakelijk gesteld kan worden voor de scheet van de opdrachtgever!

Dus de opdrachtgevers nemen weer personeel in dienst?
Jammer genoeg niet, want laat nu net daar de regelgeving ook weer aangepast zijn ten nadele van de werkgevers.
Hoezo? Bijvoorbeeld dankzij de aanpassingen in het ontslagrecht.

Mijn voorstel zou zijn:

A. stimuleer het in dienst nemen van werknemers (werkgevers en werknemers gelijke opzegtermijn,
vermindering premies volks- en werknemersverzekeringen)
B. verlaag het BTW tarief op (alle) arbeid
C. verplichte cursus ondernemersvaardigheden voor zelfstandigen
D. schaf de verschillende CAO’s af
E. schaf de vakbondsverenigingen af

De gevolgen hiervan zijn dat er (A) meer werkgevers weer personeel in dienst gaan nemen, daarbij minder last hebben van verhogende factoren als (D) en (E). De mensen die dan het ondernemerschap ingaan als “kleine zelfstandigen” zijn beter voorbereid (C) en hebben minder last hebben van zwartwerkers omdat het verschil in beloning verminderd is (B).

Modelovereenkomst in plaats van VAR

Met ingang van 1 mei 2016 kunnen opdrachtnemers geen VAR meer aanvragen maar dient er gewerkt te worden met modelovereenkomsten.

U bent niet verplicht een modelovereenkomst te gebruiken. Als u geen gebruik maakt van modelovereenkomsten, dan moet uw opdrachtgever zelf bepalen of hij wel of geen loonheffingen moet betalen. Welke bepalingen daarbij een rol spelen, leest u bij Uw overeenkomst: wel of geen dienstbetrekking.

Wat moet u doen?

Vanaf 1 mei moet u het volgende doen:

  • Bedenk samen met uw opdrachtgever of u een modelovereenkomst nodig hebt. In veel gevallen is het duidelijk dat een zzp’er niet in loondienst werkt. Denk aan een schilder die steeds voor verschillende particulieren werkt. U hoeft in deze gevallen geen modelovereenkomst te gebruiken. Bij twijfel kunt u met uw opdrachtgever gebruikmaken van een modelovereenkomst, maar dit is niet verplicht.
  • Zoek een modelovereenkomst die past bij de manier waarop u en uw opdrachtgever willen werken.
  • Leg vast volgens welke modelovereenkomst u en uw opdrachtgever gaan werken. Stuur bijvoorbeeld de modelovereenkomst als bijlage mee in de mail waarin u afspraken maakt met uw opdrachtgever. Of verwijs naar het nummer van de modelovereenkomst.
  • Werk volgens de afspraken in de gekozen modelovereenkomst. Zolang u en uw opdrachtgever dat doen, is er geen sprake van loondienst en hoeft uw opdrachtgever geen loonheffingen in te houden.

Als de manier van werken verandert

Als blijkt dat de manier van werken in de praktijk niet volgens een modelovereenkomst gaat én dat er toch sprake is van een dienstbetrekking, moet uw opdrachtgever alsnog loonheffingen inhouden en betalen. U bent in dat geval wel verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

Implementatietermijn

U en uw opdrachtgevers krijgen tot 1 mei 2017 de tijd om zo nodig uw werkwijze aan te passen. Tot die datum geven wij voorlichting en helpen we bij de invoering van de nieuwe werkwijze. Voor u en uw opdrachtgevers geldt dit jaar wel een inspanningsverplichting: u moet beiden actief bezig zijn de arbeidsrelatie zodanig vorm te geven dat u niet in loondienst werkt. Bijvoorbeeld door aantoonbaar met elkaar in gesprek te zijn over het gebruik van een modelovereenkomst en over eventuele aanpassingen in de werkwijze die daarvoor nodig zijn.

Voorbeeldovereenkomst die u kunt gebruiken

https://hermesratgers.nl/blog/documenten/overeenkomst-opdracht-vrije-vervanging-9015550000-05-2/

Lastenverlichter

In mijn praktijk hoor ik nogal eens adviezen die mijn klanten in hun dagelijks leven te horen krijgen, de zogenaamde borrelpraatjes. Allerlei adviezen die te maken hebben met zogenaamde fiscale voordelen en belastingverminderingen. Het zijn echter niet altijd goede adviezen…

Ik noem als voorbeeld het advies dat je moet investeren. Een veelgebruikt argument van mij is dan, waarom zou je iets uitgeven om daar maximaal 52% (via belastingvermindering) voor terug te krijgen?
En al heb je een aftrekpost, levert dat fiscaal ook een voordeel op? Om die reden heb ik voor een van mijn klanten ook niet alle aftrekposten benut, aangezien zij juist door een hoger inkomen meer voordelen konden benutten.

Voor ondernemers zijn er enkele fiscale trucs, die een voordeel kunnen opleveren. Dat heeft die adviseur dan goed gedaan, toch? Niet wat mij betreft, want de meeste trucs zijn tijdelijke voordelen (in verband met startersregelingen) die als je daar niet gebruik van maakt op een later moment weer een aftrekpost oplevert. Terwijl je dan juist een hoger inkomen hebt (als het goed is).

Als bedrijfseconoom kijk ik liever naar het totaal plaatje. Wat kost het mij / mijn klant en wat levert het mij / mijn klant op. Vaak kom ik dan ook met oplossingen die mijn klanten een flink voordeel opleveren, zelfs als het ten koste gaat van de hoogte van mijn eigen rekening.

Op mijn facebookpagina Hermes Ratgers, administratieve lastenverlichter zal ik regelmatig enkele van deze voordelige zaken delen. Ook zullen daar enkele standaarddocumenten ter beschikking worden gesteld, zoals enkele aanpasbare modelovereenkomsten (die in de plaats zijn gekomen voor de VAR). Mocht u vragen hebben, dan kunt u ze daar gerust stellen.

De belastingdienst digitaliseert

De belastingdienst digitaliseert of toch niet

In verscheidene programma’s is aandacht besteed aan het feit dat de belastingdienst wil stoppen met het versturen van de blauwe enveloppen.

Tja, dat heb ik als boekhouder geweten. De afgelopen periode zijn klanten van mijn kantoor (HeRa Finance) bedolven onder de blauwe enveloppen. Waarom? Juist, omdat wij graag digitaal aangifte willen doen en de correspondentie digitaal ontvangen.

Wil ik met mijn softwarepakket inzage krijgen in de gegevens die de belastingdienst heeft, dan dien ik een machtiging aan te vragen. Deze verstuur ik digitaal en wat doet de belastingdienst? Deze stuurt aan mijn klanten PER POST een activeringscode en diverse brieven om op elk moment deze machtiging te kunnen intrekken. Logisch toch?

Daarnaast duurt het ook nog enkele weken, voordat de noodzakelijke activeringscode verstrekt wordt. Deze poststukken worden “goedkoper” verstuurd via Sandd, het gevolg is dat er 2 weken zit tussen het versturen en het ontvangen van deze poststukken. In totaal duurt het minstens 4 weken, voordat ik mijn werk kan doen en dan vraag ik me af: zou deze route niet gedigitaliseerd kunnen worden?

Wanneer de belastingdienst gewoon een papieren aangifte had verstuurd met daarop een activerings- en intrekkingscode dan hoefde de belastingdienst maar één poststuk te verzenden per belastingplichtige.
Als administratiekantoor zijn wij wat dat betreft veel verder. Wij zijn in staat om de diensten aan te bieden die passend zijn voor onze klanten. Wilt u alles per post aanleveren of ontvangen of wilt u alles digitaal hebben: wij draaien er onze vinger niet voor om. Wilt u op de gebruikelijke manier factureren (via welk systeem dan ook) of direct factureren vanuit uw (aan ons gekoppelde) administratiepakket, kijk: dat noemen we klantvriendelijk en zo hoort het wat ons betreft ook te zijn.

Inmiddels is voor de ondernemers de BTW periode aangebroken. Deze aangifte leveren wij uiteraard digitaal aan bij de belastingdienst. De teruggave (indien van toepassing) wordt door de belastingdienst echter per post verstrekt, want de belastingdienst digitaliseert vooralsnog alleen naar de particuliere klanten. Maar ja, dat is logisch toch?

Hoe zakelijk mailadres optimaliseren met Gmail mailadres

Visitekaartje met daarop uw hotmail of Gmail mailadres komt niet zakelijk over

Zelf irriteer ik me mateloos als ik van een ondernemer een visitekaartje krijg waarop een Gmail mailadres vermeld staat. Als antwoord krijg ik dat ze de gmail makkelijk kunnen lezen, want die gebruiken ze nu eenmaal.

Tot voor kort gebruikte ik mijn gmail adres zelfs nauwelijks, alleen voor bedrijven waar ik een mailadres moet achterlaten terwijl ik er eigenlijk geen belang bij heb om die mail te moeten lezen.

Echter nu ben ik helemaal over, gmail is voor mij ideaal. Al mijn verzonden zakelijke mail was alleen maar te lezen in mijn outlook op mijn vaste computer en ontvangen mails moest ik verwerken op mijn telefoon, laptop en vaste computer. Inmiddels ben ik geheel over op (zakelijk) gmail, maar ook de gewone gmail voldoet voor de meeste ondernemers.

Domeinnaam en mailadres instellen

Versio
Eerst dient u een domeinnaam te registreren. Deze kunt u later gebruiken voor uw website, u hoeft nog niet meteen een website te (laten) bouwen dat kan ook op een later moment.

Versio e-mail accountsDomeinnamen registreer ik altijd bij Versio. Versio heeft zeer concurrerende prijzen en dit hoeft u nog geen € 10,- per jaar te kosten.

Hierna kunt u inloggen in de DirectAdmin account die u van Versio heeft gekregen en om vervolgens een eigen emailadres aanmaken. Zie ook de uitgebreide beschrijving die getoond wordt als u op de afbeelding van DirectAdmin klikt.

Nadat u een emailaccount heeft aangemaakt, krijgt u een melding in beeld met de gegevens van uw emailadres. Print dit uit, want deze heeft u nodig.

 

Gmail mailadres instellen

Gmail mailadres instellen
In uw privé Gmail emailadres klikt u rechtsboven op het tandwielicoontje en vervolgens op ‘Instellingen’.
Klik op het tabblad ‘Account en import’ en vervolgens op ‘Je eigen POP3-mailaccount toevoegen’.
Geef in het nieuwe scherm het e-mailadres op dat je wilt instellen en klik op ‘Volgende stap’.
Geef in het nieuwe scherm de volgende e-mailinstellingen op voor je e-mailadres.
Wil je je e-mailadres ook als afzendermailadres gebruiken, kies dan de optie ‘Ja, ik wil mail kunnen verzenden als…’ en klik op ‘Volgende stap’.
Geef de naam op die je wilt gebruiken als afzendernaam. Meestal is dit je eigen naam. Vink de optie ‘Beschouwen als alias’ aan en klik op ‘Volgende stap’.
Stel de volgende gegevens in:

‘SMTP-server’: je uitgaande e-mailserver.
‘Gebruikersnaam’: je e-mailgebruikersnaam.
‘Wachtwoord’: je e-mailwachtwoord.
‘Poort’: je poortnummer.
Kies de optie ‘Beveiligde verbinding via TLS (aanbevolen)’.

Klik op ‘Account toevoegen’.
Klik op ‘Venster sluiten’.
Ga naar je Gmail-inbox, open de verificatie-e-mail en klik op de link die begint met ‘https://mail.google.nl/mail/…’.
Je e-mailaccount is aangemaakt.

Gmail mailadres gebruiken

Vanaf nu krijgt u al uw zakelijke mail binnen op uw privé Gmail mailadres. Bij de instellingen kunt u nog enkele voorkeuren instellen (zorg er wel voor dat u antwoord met het juiste mailadres).
Met labels kunt u eenvoudig de emails terugvinden (maak hier optimaal gebruik van).
Aan Gmail zijn een flink aantal extra mogelijkheden gekoppeld, zoals agenda en taken.
Uw Gmail account is ook eenvoudig te koppelen aan uw smartphone.

En vanaf nu kunt u uw zakelijk mail tonen op uw visitekaart terwijl u gebruik maakt van uw Gmail mailadres

Aangifte Inkomsten Belasting

Het is inmiddels weer tijd om de jaarlijkse afrekening met de belastingdienst te regelen. Vanaf 1 maart kan de aangifte verstuurd en ingediend worden. Aangezien dit elektronisch gebeurd en de programma’s die dat verzorgen onderhevig is aan bugs (fouten), zal ik adviseren om niet direct er mee aan de slag te gaan. Ik merk het ook in mijn praktijk, veel wijzigingen zorgen weer voor kleine fouten in de software die vervolgens gecorrigeerd dienen te worden. Aangezien dit ons vakgebied is, kunnen wij die fouten herkennen. Veel bugs zijn in mijn pakket inmiddels al ontdekt en hersteld, echter de belastingdienst heeft het pakket nog niet openbaar gemaakt met alle gevolgen van dien.

 

Wilt u snel, vakkundig uw aangifte laten verzorgen door een specialist dan werken zij vanuit hun eigen softwarepakket. Hoe gaat dat in zijn werk?

  1. Uw naw-gegevens, fiscaal nummer en geboortedatum worden ingevoerd.
  2. Vanuit het softwarepakket sturen ze een bericht naar de belastingdienst, waarin er toestemming wordt gevraagd om gebruik te maken van de vooraf ingevulde gegevens.
  3. U ontvangt van de belastingdienst een aantal brieven. Het formulier “Registratie machtiging intermediair goedkeuren” is nodig om de machtiging te activeren.
  4. Na ontvangst van de activatiecode kan de aangifte gedaan worden of een afspraak gemaakt worden om samen te kijken of er nog aftrekposten zijn. Per slot van rekening weet de belastingdienst gelukkig nog niet alles.

 

Dit proces van aanvraag tot activatie duurt ongeveer 2 weken en dient elk jaar weer opnieuw gedaan te worden. Zodoende hoeft u niet bang te zijn dat uw gegevens vanzelf naar meerdere mensen gestuurd worden als u ooit van kantoor wisselt.

 

Dat de belastingdienst veel weet, kan u inmiddels zien als u inlogt op MijnOverheid. Middels u DigiD kan u inloggen op uw gegevens en een emailadres opgeven, zodat u op de hoogte blijft van post verstuurd door de overheid. Daarnaast kunt u snel en makkelijk voor u belangrijke gegevens inzien (stel eens voor dat u uw trouwdag vergeten bent, u hoeft het dan niet meer te vragen want deze gegevens staan duidelijk weergegeven).

Ook voor deze site, kunt u via DigiD.nl/machtigen andere personen toegang verlenen.

 

In een eerdere column heb ik al aangegeven om voorzichtig te zijn met uw DigiD gegevens af te geven aan derden. Daarmee kan makkelijk uw bankgegevens veranderd worden en dergelijke. Maar u kunt zich ook niet verschuilen achter iemand anders, want u heeft getekend met uw DigiD. Professionals beschikken over software waarmee makkelijker de aangifte gedaan kan worden en/of meer aftrekposten benut kunnen worden (dan als u het via de belastingsite laat doen). En voor de kosten hoeft u het (tegenwoordig) ook niet te laten. Mijn kantoor hanteert namelijk een tarief van € 25,- incl. BTW per persoon en uw partner krijgt 50% korting als u melding maakt van DWVT.

 

En dan te bedenken dat we daar ook nog eens ons pakket, aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering voor moeten betalen. Makkelijker en goedkoper kunnen we het echt niet maken. Vragen, reageer gerust via onze site herafinance.nl.

Dat is Twente op zijn best

Met deze kop werd er in de Tubantia melding gemaakt over hoe vrienden de winkel van een Vriezenveens vuurwerkslachtoffer open houden. Ook zijn er verscheidene oproepen geweest om een goede noaber te zijn en voortaan de producten aldaar te betrekken.

Hoezo voortaan? Waarom deden we dat nog niet dan? Was de winkel nog niet bekend genoeg, durfden we niet binnen te komen, bang voor het onbekende, bang om iets te moeten kopen of juist bang om teveel te betalen?

In onze jacht om efficiënt te winkelen en goedkoop uit te zijn, komen we al snel online uit en laten we de lokale winkelier / ondernemer weleens links liggen. Hoe begrijpelijk en eenvoudig te verklaren dat ook is, zijn er ook vele verklaringen voor waarom er een verschil zit in de tarieven en waarom het belangrijk is verder te kijken. Binnen redelijke grenzen uiteraard.

Maar ook het sociale aspect wordt verwaarloosd bij dergelijk (online) koopgedrag. Door te winkelen bij de plaatselijke ondernemers kom je ook in contact met anderen en dien je te communiceren. Wees een goede noaber en toon belangstelling voor de plaatselijke.

Voorbeeld: een man moest om zijn auto goedgekeurd te hebben een aanpassing laten verrichten. Een kennis zou dit doen (?) voor €50,- terwijl de garage daarvoor €100,- rekende. Vraagt de garage teveel? Nee, want van die €100,- moet er €20,- als BTW afgedragen worden. Een gedeelte van het overgebleven bedrag is ter dekking van de algemene kosten (huur / loonkosten / boekhouder / verzekeringen) en wat resteert daar mag de onderneming belasting over betalen. De ondernemer houdt (zelfs zonder personeel) een schijntje over van die €100,-. Toch verdien je zelf €50,- door voor de goedkopere optie te kiezen. Maar de gevolgen van de goedkopere optie kunnen zijn dat de ondernemer het niet meer redt, gevolgen zijn nog meer leegstand, meer werkloosheid en consequenties bij de toeleveranciers. Los van de vraag of je de persoon succesvol aansprakelijk kan stellen als er fouten worden gemaakt, want je kunt nergens heen om iets te bewijzen.

Ook de overheid heeft een belangrijke rol hierbij. Landelijk is het te overwegen om verschil tussen zwart/wit werk te verkleinen door het BTW tarief op alle arbeid te verlagen naar 6%. Maar ook de gemeente kan helpen door “oneerlijke concurrentie” tegen te gaan en niet haar eigen inkomsten / projecten voorop te stellen.

Een goede noaber gaat dus verder dan helpen na een ongeluk.

Gelukkig heb ik genoeg parkeerplaatsen voor als jullie willen noaberen aan de Nieuwstraat 21 te Vroomshoop.

Crowdfunding, het alternatief bij gebrek aan risiconeming banken?

De tendens is al een tijd zichtbaar, maar sinds de bankencrisis is er een zodanige omslag gekomen in de visie van banken dat een financiering voor kleine tot middelgrootte ondernemers vrijwel onmogelijk is geworden.

De risico moet volledig afgedekt worden en dan nog is de kans op afwijzing aanwezig.

Hoe nu verder als je als ondernemer in Nederland (waarbij niet snel financiering rechtstreeks gevraagd wordt aan familie / vrienden en kennissen) extra geld nodig hebt voor je plannen. Je gaat zoeken naar alternatieven.

Alternatieve financiering

Wat zijn de alternatieve mogelijkheden om aan een financiering te komen? Oa:

  • Eigen netwerk (familie, vrienden en kennissen)
  • Investeerder
  • Crowdfunding
  • Microfinanciering
  • Kredietunie
  • Participatiemaatschappijen
  • Regionale ontwikkelmaatschappijen
  • Beurs

 

Vreemd genoeg hebben de meeste Nederlanders er moeite mee om binnen hun eigen netwerk te kijken of de financiering kan worden opgehaald. Dit in tegenstelling tot de Chinese cultuur, die in mijn ogen een zeer goede visie en betaalmentaliteit hebben.

Tegenwoordig zie je steeds meer crowdfunding websites opkomen en je wordt ook steeds meer getriggerd door anderen om daar na te gaan kijken. Particulieren (investeerders) worden getriggerd met een hogere rendement dan bij banken.

Krijg je daadwerkelijk een hoger rendement?

Aan de hand van een specifieke casus (waarbij ik zelf enigszins bij betrokken ben geweest) wil ik u waarschuwen. Een van mijn klanten wilde graag zijn onderneming verkopen. Een potentiële koper heeft zich gemeld en ik werd als belastingconsulent van de verkopende ondernemer gevraagd om inzicht te geven in de cijfers aan de potentiële koper en zijn adviseur. Dat heb ik gedaan door over de verschillende jaren o.a. de omzet en inkoopwaarde van de omzet af te geven. De marge wat behaald werd was bij deze klant laag, maar naar de reden hiervoor is niet gevraagd.

 

Verkoopproces

In april 2015 (meer dan een jaar later) zag ik dat de potentiële koper de financiering voor elkaar probeerde te krijgen middels de site geldvoorelkaar.nl

De investeerders krijgen daar slechts 3 geprinte pagina’s informatie omtrent de propositie. Waarbij in slechts 1 alinea van 4 zinnen iets wordt verteld over de te verwachten resultaten.

Hierin wordt melding gemaakt van de begrote omzet van ongeveer € 110.000,- (die zou zijn onderbouwd uit mijn aangeleverde cijfers) en een cash-flow van € 30.000,-. Volgend jaar zou een omzet van € 175.000,- gerealiseerd worden met een cash-flow van € 69.000,-

Was deze informatie reëel?

Nee, de omzet klopte enigszins. Maar de cash-flow was ruimschoots minder dan wat de potentiële koper heeft aangegeven. De adviseurs hebben zeer waarschijnlijk de marge gecorrigeerd naar een voor de horeca meer gebruikelijker marge. Op zich niets mis mee, behoudens dat een zeer substantieel deel van de omzet werd behaald uit verkoop rookwaren. De marge daarop is zeer minimaal.

Dus de investeerders zijn voorgelogen over de cash-flow, laat staan of een omzetstijging van meer dan 55% realistisch is.

De financiering was binnen 1 dag opgehaald

Het gevraagde kredietbedrag van € 42.500,- was binnen 1 dag opgehaald. Wat nu?

Geen idee, ik vermoed dat de investeerders een probleemfinanciering zijn aangegaan. De kans dat de potentiële koper aan zijn verplichtingen kan voldoen acht ik zeer gering. Los van het feit dat de daadwerkelijke overname nog 3 maanden op zich liet wachten.

Conclusie

Is crowdfunding een goed alternatief?

Jazeker, echter bekijk goed hoe de site in mekaar steekt, met welke partijen u te maken heeft en wat voor een informatie u krijgt over de propositie.

Ik ben in ieder geval hier goed wakker door geschud, maar het geeft ook een indruk om hoe enkele concullega’s zonder scrupules hun (potentiële) klanten in de problemen kunnen en willen brengen.

Uitvaartverzekering nog zinvol?

U kent het vast wel. De flyers van verzekeraars om de kosten van uw uitvaart te verzekeren.

U bepaalt zelf hoe uw afscheid eruitziet en kiest u een verzekering die daarbij past. Onze verzekeringen dekken veel meer dan alleen de kosten van de begrafenis.

Heb ik zelf ook een uitvaartverzekering?

Nee, dat heb ik niet.

  • Allereerst om de heel eenvoudige reden dat ik nu leef en mijn nabestaanden liever met een warme hand geef dan met een koude hand.
  • Ten tweede wil een dergelijk verzekeringsmaatschappij er natuurlijk ook aan verdienen. De flyers, reclameuitingen en alle personeel moeten natuurlijk ook betaald worden. Daar zou ik dan aan meewerken, maar wat blijft er uiteindelijk over om besteed te worden aan mijn uitvaart.
  • Ten derde heb ik persoonlijk een ander verzekering wat tot uitkering komt bij mijn overlijden (ze doen het er maar mee).

Is het niet handiger om zelf te sparen voor mijn uitvaart?

Mijn antwoord daarop is JA.

Mijn nabestaanden mogen een flink stuk van de eventuele erfenis middels een aangifte erfbelasting afdragen aan de belastingdienst. Het percentage dat afgedragen dient te worden is tussen de 10% en 40% (ervan uitgaande dat de erfenis de vrijstelling te boven gaat).
Church: Couple Sad at Graveyard Ceremony
Echter de kosten van de uitvaart is hierbij aftrekbaar!

U mag begrafenis- of crematiekosten van de erfenis aftrekken. De begrafenis- of crematiekosten moet u verminderen met ontvangen uitkeringen van de uitvaartverzekeringen.

Aangezien de kosten van de verzekering niet aftrekbaar zijn, zijn dit punten die u in uw afweging mee kunnen nemen.