Maakt het voor uw tarief uit of u een BV heeft of een VOF?

Veel administratiekantoren vragen een veel hoger tarief voor een BV dan voor een VOF.
Uiteraard is dat de keuze aan desbetreffende kantoor of deze dat kan rechtvaardigen, maar wat maakt het verschil nu?

BV

  • Het verwerken van de boekhouding]Financiële administratie
  • In ieder geval van de aandeelhouder(s), mits uitzondering van toepassing is]Salarisadministratie
  • Het opstellen van een jaarverslag voor een BV is verplicht]Jaarverslag
  • Het opstellen van een KvK verslag voor een BV is verplicht, mits uitzondering van toepassing is]KvK verslag
  • Via de aangifte VPB wordt de belasting ingelicht]Aangifte VPB
  • Via de aangifte IB wordt de belasting ingelicht]Aangifte IB

VOF

  • Het verwerken van de boekhouding]Financiële administratie
  • In ieder geval van de aandeelhouder(s), mits uitzondering van toepassing is]Salarisadministratie
  • Het opstellen van een jaarverslag voor een BV is verplicht]Jaarverslag
  • Het opstellen van een KvK verslag voor een BV is verplicht, mits uitzondering van toepassing is]KvK verslag
  • Via de aangifte VPB wordt de belasting ingelicht]Aangifte VPB
  • Via de aangifte IB wordt de belasting ingelicht]Aangifte IB

Het bewijs is geleverd!

Of toch niet?

De verschillen:

Salarisadministratie

De aandeelhouder dient verloond te worden, dit mag vereenvoudigd aangeleverd worden. Indien een VOF personeel in dienst heeft, betreft het maar 1 extra salarisstrook.

Jaarverslag

Is niet altijd verplicht, maar vaak wel wenselijk indien de eigenaar (voor privé) een financiering nodig heeft. Het uitwerken van de boekhouding dient altijd te gebeuren, het opstellen van een jaarverslag is niet enorm tijdrovend.

KvK verslag

Dit betreft een korte weergave van de jaarverslag. Niet heel tijdrovend.

Aangifte VPB

Het jaarverslag moet worden ingevuld in een aangiftepakket en uitgewerkt worden. Echter bij een IB-ondernemer dient dit ook te worden gedaan maar dan bij de IB-aangifte. Bij een VOF zelfs 2 keer.

Aangifte IB

Voor een IB-ondernemers is dit gespecialiseerd werk. Een IB aangifte voor particulieren ook, echter wordt vaak zelf gedaan. Dit geldt ook voor aandeelhouders.

Wilt u een eerlijke berekening?

Of een vergelijking

Vraag dan een offerte aan bij Administratiekantoor HeRa Finance

Hoe hoog mag het verschil volgens u zijn?

Box 2 aanpassen voor alle ondernemingen

De Inkomsten Belasting voor ondernemers zorgt al enige tijd voor problemen.

 

Recente nieuwsberichten

Onlangs hebben velen al een petitie ondertekend tegen afschaffing van de zelfstandigenaftrek. Nu staat de nieuws ook vol met berichten inzake de jacht van de belastingdienst tegen schijnzelfstandigen (in de zorg).

Maar er zijn ook genoeg andere aspecten te melden om aan te geven dat de Box 1 ondernemers diverse problemen geven.

  • Probeer maar eens een niet ondernemer (IND medewerkers, rechters, etc) uit te leggen dat het fiscale inkomen van een ondernemer (ondernemerswinst na diverse aftrekken en afschrijvingen) vele malen lager is dan het besteedbaar inkomen van een ondernemer. Op zich ook logisch want bij hen is het fiscale inkomen (bruto loon) juist hoger dan het besteedbaar inkomen.
  • Waarom dien je als ondernemer 3 jaarverslagen te tonen (uitzonderingen daargelaten) en alle IB aangiften, terwijl je als werknemer makkelijk kan volstaan met een werkgeversverklaring en een loonstrook.

Persoonlijk vind ik dat de regering het te aantrekkelijk heeft gemaakt om als ondernemer aan de slag te gaan. Door alle fiscale aftrekposten hoef je over de eerste € 15.000,- winst geen belasting te betalen. Dat is te vergelijken met een bruto loon van meer dan € 22.500,-. Er zijn ook veel werkgevers die daar van profiteren, door werknemers dit voor te stellen terwijl de basis voor het ondernemerschap voor die mensen er nauwelijks is.

Ook de UWV stimuleert mensen om als ondernemer te starten. Echter niet elk persoon is geschikt om ondernemer te zijn, net zo min als elk student geschikt is om de VWO en de universiteit te volgen. In theorie wellicht wel, in de praktijk echter niet.

 

Wat is dan de oplossing

Zou het niet een idee zijn om de “Winst uit onderneming” in zijn geheel uit box 1 te halen en dit in box 2 te laten komen. Ongeveer 70% van de winstdeel van de onderneming dient dan als soort “gebruikelijk loon” in box 1 worden aangegeven.

Voor de onderneming geldt dan regels zoals die voor VPB plichtige ondernemingen ook gelden, echter hoeft er geen Vennootschapsbelasting betaald te worden maar BOX 2 belasting.

Overdrachtsbelasting

Op 31 augustus is er een besluit uitgebracht om (vooruitlopende op toekomstige wetswijziging) vanaf 1 september 2012 het termijn van 6 maanden te verruimen naar 36 maanden voor de doorverkoop van eenzelfde onroerende zaak.

(zie toelichting)

De vraag is of hiermee de stagnerende markt vlot wordt geholpen?

Ja, dat helpt. Maar helpt dit de verkopers op dit moment? Volgens diverse economen dalen de huizenprijzen door in 2013 (zie artikel)*. Maar als de huizenprijzen blijven dalen, hebben de huidige verkopers een probleem. De overdrachtsbelasting is vanaf 15 juni 2011 2%, maar daarvoor was het 6%.

De verkopers die hun woning (niet al te lang) voor 15 juni 2011 hebben gekocht, hebben een hoger kans op een restschuld bij verkoop. Om dit te voorkomen, is het niet logisch dat de verkopers vrijwillig de prijs te laten zakken.

Wellicht is het een optie om het besluit te verruimen, zodat degene die met bovenstaande situatie te maken hebben eenmalig tegemoet worden gekomen.

*NOOT: dit artikel is voor bekendmaking van het nieuwe besluit