Als u tussen 29 oktober 2012 en 31 december 2017 uw eigen woning met verlies verkoopt, bestaat er een fiscale regeling die het mogelijk maakt om de rente af te trekken van de restschuld. Dit is mogelijk voor de duur van 15 jaar en aflossen is fiscaal niet verplicht.
Voor deze renteaftrek maakt het niet uit of de financiering gebeurt door een nieuwe hypotheek of een persoonlijke lening, zolang de restschuld maar gefinancierd is en ontstaan is tussen bovengenoemde data. Het maakt dus niets uit of u een andere woning koopt of dat u huurt.
Om deze restschuld te berekenen gaat de belastingdienst uit van de fiscale waarde van de hypotheek. Dit is het deel van de hypotheek die besteed was aan de eigen woning en waarover u jaarlijks renteaftrek genoot.
Naast de standaard verkoop zijn er ook andere situaties die de belastingdienst als verkoop ziet. Enkele voorbeelden zijn onder andere:
- schenking (mogelijk ook schenkbelasting verschuldigd)
- de woning wordt uw 2e woning, bijvoorbeeld door samenwonen
- verhuur van de volledige woning, waardoor u er niet meer zelf kunt wonen
- de woning brand af of wordt gesloopt
- de woning gaat van uw privé-vermogen over naar uw ondernemingsvermogen
- bij verhuizing waarbij de fiscale termijn verloopt voor renteaftrek en de woning is nog niet verkocht (let op, deze termijn dient vóór 1 januari 2018 verlopen te zijn om in aanmerking te komen voor de regeling)
In deze gevallen is de verkoopprijs de waarde in het economisch verkeer.
Makelaars en hypotheekadviseurs raden u dus ook aan om uw verkoopplannen snel te realiseren. Mijn advies: Wacht met verkopen totdat uw woning meer waard is geworden. Als de bank de restschuld al wil financieren, dan kiest u voor een schuld zonder dat daar iets tegenover staat. Daarnaast gelden er andere bepalingen inzake renteaftrek voor de nieuwe woning, met daarnaast aflosverplichtingen waardoor u per saldo wellicht flink achteruit gaat. Uw makelaar en hypotheekadviseur gaat er uiteraard NIET op achteruit.