Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the broken-link-checker domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/hermesratgers.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
De belastingdienst digitaliseert – Hermes Ratgers

De belastingdienst digitaliseert

De belastingdienst digitaliseert of toch niet

In verscheidene programma’s is aandacht besteed aan het feit dat de belastingdienst wil stoppen met het versturen van de blauwe enveloppen.

Tja, dat heb ik als boekhouder geweten. De afgelopen periode zijn klanten van mijn kantoor (HeRa Finance) bedolven onder de blauwe enveloppen. Waarom? Juist, omdat wij graag digitaal aangifte willen doen en de correspondentie digitaal ontvangen.

Wil ik met mijn softwarepakket inzage krijgen in de gegevens die de belastingdienst heeft, dan dien ik een machtiging aan te vragen. Deze verstuur ik digitaal en wat doet de belastingdienst? Deze stuurt aan mijn klanten PER POST een activeringscode en diverse brieven om op elk moment deze machtiging te kunnen intrekken. Logisch toch?

Daarnaast duurt het ook nog enkele weken, voordat de noodzakelijke activeringscode verstrekt wordt. Deze poststukken worden “goedkoper” verstuurd via Sandd, het gevolg is dat er 2 weken zit tussen het versturen en het ontvangen van deze poststukken. In totaal duurt het minstens 4 weken, voordat ik mijn werk kan doen en dan vraag ik me af: zou deze route niet gedigitaliseerd kunnen worden?

Wanneer de belastingdienst gewoon een papieren aangifte had verstuurd met daarop een activerings- en intrekkingscode dan hoefde de belastingdienst maar één poststuk te verzenden per belastingplichtige.
Als administratiekantoor zijn wij wat dat betreft veel verder. Wij zijn in staat om de diensten aan te bieden die passend zijn voor onze klanten. Wilt u alles per post aanleveren of ontvangen of wilt u alles digitaal hebben: wij draaien er onze vinger niet voor om. Wilt u op de gebruikelijke manier factureren (via welk systeem dan ook) of direct factureren vanuit uw (aan ons gekoppelde) administratiepakket, kijk: dat noemen we klantvriendelijk en zo hoort het wat ons betreft ook te zijn.

Inmiddels is voor de ondernemers de BTW periode aangebroken. Deze aangifte leveren wij uiteraard digitaal aan bij de belastingdienst. De teruggave (indien van toepassing) wordt door de belastingdienst echter per post verstrekt, want de belastingdienst digitaliseert vooralsnog alleen naar de particuliere klanten. Maar ja, dat is logisch toch?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *